Za účelem podpory rozvoje technického vzdělávání ve škole jsme vytvořili plán rozvoje technických dovedností. Na jeho základě jsme vybavili školní dílnu potřebnými nástroji a nářadím. Nové vybavení pak žáci použili při vytváření svých výrobků.
Do vytváření žákovských výrobků se aktivně zapojilo 31 žáků druhého stupně ZŠ, svou práci dokončilo 24 z nich. Vedl je kvalifikovaný učitel, který vyučuje předmět Pracovní činnosti. V rámci projektu došlo k výraznému zefektivnění výuky. V současnosti je ve školní dílně naprosto dostatečné množství základního nářadí. Některé bylo obměněno a žáci tak mají k dispozici stoprocentně funkční nástroje. Díky nákupu nových druhů nářadí a nástrojů došlo k rozšíření spektra činností, které mohou žáci v dílně provádět. Nové vybavení a tudíž i nové možnosti pracovních činností výrazně zvýšily motivaci žáků pro samotnou práci v dílně. Vynikající zpětnou vazbou k projektu je skutečnost, že po dokončení výrobků žáci sami přišli s náměty konkrétních výrobků, které lze díky technologické obměně dílny vytvořit. V rámci realizace projektu bylo vytvořeno 14 žákovských stanovišť, které obsahují pracovní stůl pro práci s dřevem i kovem a tomu odpovídající vybavení nástroji a nářadím. Každé pracoviště obsahuje 1 kus základního nářadí, určitý typ nástrojů je k dispozici žákům vždy 1 kus na dvě pracoviště. Nástroje, které vyžadují práci pod přímým dohledem učitele kvůli BOZP, má školní dílna v počtu jednoho kusu. Pokud jde o kompetence k řešení problémů, žáci získali možnost výběru náročnějších a složitějších výrobků, a tudíž musí řešit náročnější pracovní postupy. Ke zkvalitnění došlo také v oblasti sociálních a personálních kompetencí ? žáci si učili spolupráci ve skupinách vytvořených pro společnou práci na jednom výrobku nebo při individuální práci v rámci jednoho typu výrobku. Na závěr projektu byl vyhodnocen plán rozvoje technických dovedností, který se stal odrazištěm pro další zkvalitňování technické výuky na škole.
Na začátku realizace aktivity byl zpracován plán rozvoje technického vzdělávání ve škole. Na jeho základě a předchozí revizi vybavení školní dílny byl sestaven soupis potřebného vybavení školní dílny. V rámci průzkumu trhu byli osloveni tři dodavatelé a na základě jejich nabídky a informací byl vybrán jeden z nich. Učitel pracovních činností žákům nabídl k výběru různé typy výrobků, s některými návrhy přišli dokonce sami žáci. Ti se podíleli i na samotném plánování tvorby výrobku. Na základě vyhotovených pracovních listů s nákresem výrobku a popisem postupu práce pak pod vedením učitele pracovali na samotné tvorbě během hodin pracovních činností. Pro některé výrobky byl hlavním materiálem kov, pro některé dřevo, případně plast. Vyrobeny byly například tyto výrobky: srubové krmítko, hmyzí hotel, pokladnice, olovnice, škrabka do kamen, plechová zvířátka, věšák na montážní klíče, rám na zrcadlo, držák na kuchyňské utěrky nebo krabička na šroubky. Na práci byly vyhrazeny listopadové a prosincové hodiny pracovních činností chlapců z celého druhého stupně. Někteří žáci vytvořili skupinky po dvou až třech žácích, někteří se rozhodli pro individuální práci. V průběhu práce byl podporován rozvoj klíčových kompetencí žáků, a to cíleně zejména kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní a kompetence sociální a personální. Z průběhu realizace zpracoval každý žák žákovské portfolio, které obsahuje i sebehodnocení žáka a formativní hodnocení ze strany učitele. K tvorbě portfolia jsme využili cloudovou platformu Google Disk, kterou sdíleli žáci s učitelem. Na začátku se do projektu zapojilo přes třicet žáků, avšak v důsledku v důsledku častých absencí jich svou práci ve stanoveném termínu sedm nestihlo dokončit.
Rozvrh vyučovacích hodin:
07:40 | 08:25 | 1. hodina |
08:35 | 09:20 | 2. hodina |
09:40 | 10:25 | 3. hodina |
10:35 | 11:20 | 4. hodina |
11:40 | 12:25 | 5. hodina |
12:30 | 13:15 | 6. hodina |
13:20 | 14:05 | 7. hodina |
14:10 | 14:55 | 8. hodina |
Rozvrh školní družiny:
06:30 | 07:30 | Ranní ŠD |
11:20 | 13:30 | Polední ŠD |
13:30 | 15:00 | Odpolední ŠD |
15:00 | 16:00 | Poodpolední ŠD |
Nenech to být
Upozornění na šikanu
Základní škola Kovářov, okres Písek
Kovářov 80, 398 55 Kovářov
ID schránky: 6s7mnrg
RED IZO: 650 039 611
IČO: 70 98 62 74
Zřizovatel: Obec Kovářov
Ředitel: Mgr. Libor Mandovec
Telefon: +420 739 455 074
Telefon ZŠ: +420 382 594 118
Telefon ŠJ: +420 382 594 215
Telefon ŠD: +420 605 504 427
E-mail: zs.kovarov@volny.cz
Oficiální stránky ZŠ Kovářov, okr. Písek © 2024
Provozovatel Galileo Corporation s.r.o.
Poslední aktualizace: 3. 5. 2024