Absolventská práce má za cíl zužitkovat vědění, dovednosti a schopnosti, které žák/yně nasbíral/a během svého studia na naší základní škole. Nezanedbatelným přínosem je též ritualizované zakončení základního vzdělávání žáků. Zpracování absolventské práce je součástí našeho školního vzdělávacího programu, tudíž je pro žáky devátého ročníku povinné. Žák by měl zpracováním absolventské práce prokázat tyto schopnosti a dovednosti:
Téma práce si žáci navrhují sami, pokud tak neučiní, volí si z témat připravených vyučujícími. Podmínkou možnosti pracovat na vlastním tématu je jeho rozpracování v osnově a schválení vedoucím práce. Tvorbě absolventské práce se budou žáci věnovat v rámci výuky v předmětu Informatika a také v době mimo vyučování. V průběhu zpracování absolventské práce má žák/yně možnost domluvit si osobní konzultace s vedoucím práce. Na základě souhlasu učitele se lze tvorbě absolventské práce věnovat i o jiných vyučovacích hodinách (např. výtvarná výchova, pracovní činnosti, přírodopis apod.).
Přihlašování a časový harmonogram:
Žáci si vybírají pro svou práci jeden ze tří typů projektů. Typ projektu sděluje, jaký je hlavní účel, zaměření a přínos absolventské práce.
A) Komunitní projekt
Projekt, který pomáhá a rozvíjí společnost, skupinu, školu, třídu nebo je prospěšný obci. Podporuje dobré soužití lidí, spolupráci nebo pomáhá lidem zlepšovat svou životní situaci, své okolí. Projekt má u žáka rozvíjet solidaritu, sociální vazby, samostatnost, kreativitu a zájem o prostor, ve kterém žije.
tipy na komunitní projekt: uspořádání akce pro školu, zlepšení životního prostředí školy nebo obce, zájmová činnost pro žáky školy, organizace charitativní aktivity, realizace projektového dne pro žáky...
B) Tvůrčí projekt
Projekt, jehož cílem je vytvořit vizuální, audiovizuální nebo prostorový objekt, a to od návrhu po realizaci. Podporuje vztah žáka k umění, k řemeslu nebo k využití moderních technologií. Projekt pomáhá rozvíjet kreativitu, tvůrčí a praktický potenciál žáka v umělecké, řemeslné nebo ICT oblasti.
tipy na tvůrčí projekt: literární (povídka, sbírka básní), hudební (skladba, píseň), řemeslný (výrobek, výtvor, desková hra), výtvarný (kresba, malba, plastika), programovací (robot, program), podnikatelský záměr...
C) Badatelský projekt
Projekt, jehož cílem je provést vlastní výzkum, a to nejen v přírodních vědách. Podporuje rozvoj zájmu žáka o svět kolem nás a dovednost vědecké práce - návrh výzkumné otázky a hledání odpovědi na základě vlastního bádání. Projekt má u žáka rozvíjet samostatnost, kreativitu, analytické dovednosti, pečlivost a zájem o přírodu.
tipy na badatelský projekt: průzkum veřejného mínění, experiment, výzkum, pozorování, sběr a analýza dat, dotazníkové šetření...
Návrhy témat učitelů......................................................................................................................
Vybraná témata absolventských prací 2025.........................................................................
Hlavním médiem pro tvorbu absolventských prací je Google učebna. Učitel informatiky vytvoří a spravuje kurz Absolventská práce, do něhož se žáci deváté třídy přihlásí, odkud čerpají hlavní informace k tvorbě absolventské práce a kde ji přímo vypracovávají. Finální verzi absolventské práce odevzdávají do stanoveného termínu v rámci Google učebny.
Níže je zpřístupněná šablona, kterou žáci obdrží v Google učebně a přímo v ní mohou svou práci vytvářet. Tato šablona splňuje všechny požadavky na formát, proto se nedoporučuje měnit její nastavení.
Šablona absolventské práce - ukázka ve formátu pdf
Zde jsou požadavky na formát, který je platný pro všechny typy projektů. Stanovuje základní vlastnosti práce jako např. velikost písma, jak psát citace, jak má práce vypadat apod.
Seznam obecných požadavků na absolventskou práci ..............................................................
Zde jsou k dispozici 3 specifikace obsahu absolventské práce podle toho, o jaký typ projektu se jedná.
A) Komunitní projekt ..........................................................................................................................
B) Tvůrčí projekt .................................................................................................................................
C) Badatelský projekt .......................................................................................................................
Hodnocení absolventské práce probíhá ve dvou etapách.
První hodnocení TVORBA A PÍSEMNÝ VÝSTUP je realizováno pod odevzdání hotové absolventské práce. Nejdříve svou práci hodnotí sám žák, a to podle předem daných kritérií. Poté hodnotí práci příslušní pedagogové:
Druhá část hodnocení PREZENTACE A OBHAJOBA je realizováno těsně před a po dokončení obhajoby žáka. Zde žák hodnotí pouze svou vytvořenou prezentaci, k ní se vyjadřuje také učitel informatiky. Hodnocení výkonu žáka v rámci obhajoby provádí komise ve složení ředitel školy (nebo jeho zástupce), vedoucí práce a třídní učitel.
Zde je k dispozici hodnoticí formulář, který obsahuje kritéria hodnocení absolventské práce a který bude vyplňovat žák i příslušní pedagogové. Do kolonek se vyplňuje hodnocení podle toho, jak žák/yně splnil/a určité kritérium. Hodnotí se číslem od 1 do 5, kdy je hodnota stejná jako ve škole a udává nakolik žák/yně splnil/a dané kritérium (1 = splnil výborně, 5 = nesplnil). Každé kritérium má svou váhu, pomocí níž se přepočítá výsledné hodnocení práce a výsledné hodnocení obhajoby. Výsledné hodnocení práce se počítá do klasifikace předmětu Informatika s váhou 10. Výsledné hodnocení obhajoby se počítá do klasifikace předmětu Informatika s váhou 5.
Celkové hodnocení obou částí se sčítá a je podkladem pro hodnocení celé žákovy absolventské práce, které konstatuje, zda žák práci obhájil, či neobhájil. Pokud obhájil, dle počtu bodů bude udělen certifikát s hodnocením:
Kritéria hodnocení absolventské práce - hodnoticí formulář ................................................
Obhajoba probíhá ve stanovený den na konci školního roku. Pokud se žák nemůže dostavit, je domluven náhradní termín. Hodnoticí komise zasedá ve složení ve složení ředitel školy (nebo jeho zástupce), vedoucí práce a třídní učitel. Během obhajoby mohou být také přítomni žáci ostatních tříd, případně rodiče a příbuzní. Žák na obhajobu přichází slušně a společensky oblečen. Nejdříve žák svou absolventskou práci představí prostřednictvím připravené prezentace, a to ve vymezeném čase. Poté členové komise kladou připravené i aktuální dotazy (žák s nimi není předem seznámen). Po skončení obhajob všech žáků vyhlašuje komise výsledky obhajob a předává žákům jejich certifikát.
Rozvrh vyučovacích hodin:
07:40 | 08:25 | 1. hodina |
08:35 | 09:20 | 2. hodina |
09:40 | 10:25 | 3. hodina |
10:35 | 11:20 | 4. hodina |
11:40 | 12:25 | 5. hodina |
12:30 | 13:15 | 6. hodina |
13:20 | 14:05 | 7. hodina |
14:10 | 14:55 | 8. hodina |
Rozvrh školní družiny:
06:30 | 07:30 | Ranní ŠD |
11:20 | 13:30 | Polední ŠD |
13:30 | 15:00 | Odpolední ŠD |
15:00 | 16:00 | Poodpolední ŠD |
Nenech to být
Upozornění na šikanu
Základní škola Kovářov, okres Písek
Kovářov 80, 398 55 Kovářov
ID schránky: 6s7mnrg
RED IZO: 650 039 611
IČO: 70 98 62 74
Zřizovatel: Obec Kovářov
Ředitel: Mgr. Libor Mandovec
Telefon: +420 739 455 074
Telefon ZŠ: +420 382 594 118
Telefon ŠJ: +420 382 594 215
Telefon ŠD: +420 605 504 427
E-mail: zs.kovarov@volny.cz
Oficiální stránky ZŠ Kovářov, okr. Písek © 2025
Provozovatel Galileo Corporation s.r.o.
Poslední aktualizace: 14. 2. 2025